Article Image

Ochrana pred slnkom počas športovania

Aj vy s prvým jarným slnkom nadšene opúšťate uzavreté priestory posilňovne a vychutnávate si aktívny pohyb pod šírym nebom? Robíte dobre. Ale pozor, aby ste v zápale radosti nezabudli na ochranu pred slnkom! Šiltovka a okuliare naozaj nestačia.

Neberte to príliš „športovo“!

Ešte stále sa nájdu takí odvážlivci, ktorí si myslia, že počas športu sa ich negatívne pôsobenie slnečného žiarenia netýka. Ak sú športovci presvedčení, že ako ochrana pred slnkom stačí krásne rovnomerne dočokoládova opálená pokožka, môžu si privodiť zdravotné komplikácie. Prekrvenie pokožky, ktorému sa mylne pripisuje jej rýchle a rovnomerné opálenie, totiž nemá vplyv na tvorbu melanínu. Opálenie je len obrannou reakciou kože na UV žiarenie. 

Ochrana pred slnkom? Najlepšie hneď na jar

Táto veta by sa mala od prvých aprílových slnečných lúčov stať vašou každodennou mantrou. Aj keď UV Index dosahuje v apríli iba miernu intenzitu (4-7), už v máji vystupuje na hodnoty 7-9 (rovnako ako počas letných mesiacov), hoci ešte subjektívne nepociťujeme vonku také teplo. To vás môže zlákať k tomu, aby ste ochranu pred slnkoma jeho lúčmi podcenili. Predovšetkým deti sú na prvé jarné lúče veľmi citlivé. Až k 25% spáleniam kože dochádza práve v detstve. V ohrození sú takisto muži po 40-tke, ktorí sa podľa štatistík najviac pohybujú vonku.

Prečítajte si tiež:  5 tipov, ako si vybrať prípravok na opaľovanie

Najrizikovejšie športy

Pokiaľ ide o vystavenie pokožky škodlivému UV žiareniu, medzi najrizikovejšie športy patrí lyžovanie. Ak sa teda chystáte využiť posledný sneh, vedzte, že práve ten odráža až 85 % škodlivého žiarenia. Svoje zohráva aj nadmorská výška. Vo všeobecnosti platí, že každých 300 metrov nadmorskej výšky sa účinnosť slnečného žiarenia zvyšuje o 4 %. Preto pri lyžovaní a vysokohorských túrach nezabúdajte na kvalitnú ochranu na tvár aj pery. Počas leta ste v ohrození najmä počas vodných športov (voda odráža nad hladinu 50 % UV žiarenia) a na pozore sa treba mať aj pri plážovom volejbale (piesok odráža 20% UV žiarenia).

 

Ochrana pred slnkom je na jarnej lyžovačke nevyhnutná. Sneh odráža až 85 % žiarenia. Obrázok zdroj: shutterstock.com

Aj oblečenie pôsobí ako ochrana pred slnkom

Oblečenie "stojí väčšinou v prvej línii", pokiaľ ide o ochranu pred slnečným žiarením. Ale aj tu si treba starostlivo vyberať. Uprednostňujte radšej renomované športové značky, ktoré už ponúkajú oblečenie s UPF (Ultraviolet Protection Factor) úpravou. Tá chráni rovnako dobre ako prípravky na opaľovanie. Čím vyšší faktor, tým lepšie. Stupeň UPF vyjadruje aký zlomok zo žiarenia sa dostane na vašu pokožku. Ak má odev UPF 50, znamená to, že kožu vám zasiahne 1/50 UV radiácie. Obyčajné biele bavlnené tričko má napríklad UPF  len okolo 5. Vo všeobecnosti je lepšie nosiť v lete tmavšie oblečenie. Lepšie blokuje prienik UV lúčov cez odev. Pokrývka hlavy s UV ochranou a kvalitné slnečné okuliare s certifikovanými ochrannými sklami považujeme za  samozrejmosť.

Skúste si to „na sucho“

Niekedy je ťažké naplánovať si deň tak, aby ste dodržali slnečné embargo od 10-tej do 15-tej hodiny a stihli všetko, čo ste si naplánovali. Ak to čo i len trocha pôjde, skúste to. V opačnom prípade by ste na ochranu pred slnkom nemali zabúdať. Ak máte naponáhlo a nechce sa vám rozotierať po tele mlieko na opaľovanie, skúste siahnuť po suchom oleji. Po jeho vstrebaní ostane vaša pokožka chránená, bez nepríjemného pocitu mastnoty. Samozrejme, použite vždy olej s ochranným slnečným faktorom (SPF), a tak, ako aj pri iných prípravkoch na opaľovanie, po hodine alebo dvoch aplikáciu opakujte.

Čo je to SPF?

SPF (Sun Protection Factor) je hodnota, ktorá vyjadruje koľko krát dlhšie dokáže opaľovací krém chrániť vašu pokožku proti spáleniu škodlivým  UVB žiarením, ako keby ste neboli chránení. Vysvetlime si to na príklade. Ak použijete krém či olej s SPF 15, znamená to, že na slniečku môžete ostať 15-krát dlhšie ako nenatretí. „Bez ochrany“ vydrží priemerný človek bez spálenia 20 minút, teda natretý prípravkom s SPF 15 bude chránený cca 5 hodín. Samozrejme, výška potrebného faktoru, aký si zvolíte by mala zohľadňovať mnohé kritériá, ako je fototyp, podnebie, časť dňa, či typ a stav vašej pokožky.

 

Blogy

Fitzpatrickov test ukáže citlivosť vašej pokožky

Fitzpatrickov test resp. klasifikáciu typov pokožky vyvinul lekár z Harvardskej Univerzity, Thomas Fitzpatrick v roku 1975 a dermatológovia ju používajú dodnes. V teste sa zohľadňuje genetická predispozícia a reakcia pokožky na slnko. Výsledky testu vám [...]

UV žiarenie ovplyvňuje naše správanie aj zdravie

Našim „protivníkom“ je UV žiarenie. Ide o časť svetelného spektra s príslušnou vlnovou dĺžkou. Tak napríklad hodnoty viditeľného spektra svetla sa pohybujú v rozmedzí od približne 400 nm do 750 nm. Žiarenie [...]

Exkluzívne ponuky, odborné rady a tipy na tvoj e-mail