Article Image

Neverte nebezpečným mýtom o opaľovaní

K téme opaľovania sa toho popísalo mnoho. A občas sa k vám isto dostali aj informácie pochybného pôvodu a ani ste si to neuvedomili. Čomu teda radšej neveriť a prečo?

  • Pri kúpe prípravku na opaľovanie je najdôležitejšie SPF

SPF je síce dôležitým parametrom, ale nie jediným, ktorý by ste mali sledovať. SPF totiž vyjadruje len ochranu pred UVB (strednovlnovými) lúčmi, ale slnečné žiarenie obsahuje aj UVA (dlhovlnové) lúče, ktoré sú o to záludnejšie, že pokožka na ne nereaguje hneď varovnými signálmi, ako je to pri pôsobení UVB žiarenia (začervenanie pokožky). UVA žiarenie alebo inými slovami – „čierne svetlo“ zapríčiňuje predčasné starnutie pokožky, stratu jej elasticity, pigmentové škvrny a znižuje obranyschopnosť pokožky. UVA žiarenie na vás pôsobí aj keď ste za sklom či v pološere. Preto sa treba natierať kvalitným opaľovacím prostriedkom so širokospektrálnou ochranou napríklad aj ak sa chystáte dlhšiu dobu šoférovať za slnečného letného dňa. Komplexná ochrana proti UVA žiareniu však nespočíva len v použití chemického, ale aj fyzikálneho UV filtra. Ten odráža UV lúče ako malé zrkadlo, a to oba typy, UVA aj UVB. To sa dá dosiahnuť použitím častice oxidu titaničitého a oxidu zinočnatého v zložení prípravku. 

  • Nikdy sa nespálim, takže sa nepotrebujem natierať

Možno disponujete fototypom pokožky, ktorý nesčervená po pôsobení UVB lúčov, ale negatívne pôsobenie UVA nespozorujete ihneď, takže môžete nadobudnúť dojem, že sa nemusíte natierať. Majte však na pamäti, že rakovina kože je ako časovaná bomba. Preto je dôležité používať prípravok s ochranným faktorom, aj ak ste „tmavý typ“ a navštevovať pravidelne dermatológa, aby vám skontroloval znamienka či prípadné zmeny na koži. Aj tu platí - čím skôr prídete, tým väčšiu šancu na úspešnú liečbu máte. 

  • Načo faktor na tvár? Veď mám klobúk!

Nenechajte sa oklamať príjemným chládkom pod „širákom“. Klasický slamený klobúk vám poskytne ochranu maximálne v hodnote 3-5 SPF. A to je žalostne málo. 

  • Ak sa raz opálim, mám už ochranu proti spáleniu.

Prvá časť tohto tvrdenia je síce čiastočne pravdivá, pretože opálenie je ochrannou reakciou pleti voči pôsobeniu slnečného žiarenia. Opaľovanie je stimulom pre zvýšenie produkcie pigmentácie v pokožke a pigment – melanín pomáha z časti blokovať ultrafialové lúče, takže čiastočne bráni aj ďalšiemu poškodeniu pokožky. Na prvý pohľad sa teda zdá, že mať aký-taký „základ“ pred prvým opaľovaním je výborná myšlienka. Vedci však prišli na to, že po prvom opaľovaní môže pokožke trvať regenerácia až 30 dní. Ak počas tohto obdobia vystavujete pokožku ďalšiemu slnečnému žiareniu, jej poškodenie bude niekoľkonásobne väčšie a starnutie pokožky o to rýchlejšie. 

  • Opaľovanie je najlepším zdrojom vitamínu D

Áno, je pravda, že pri opaľovaní produkuje vaše telo vitamín D3, ale zároveň sa jeho pôsobením ničí. Ako je to možné? Opäť sú na vine UVB a UVA žiarenia. Kým vďaka UVB sa vitamín D3 vytvára, vďaka UVA ho ubúda, čím si múdry organizmus vytvára „ochranu“ proti predávkovaniu pri pobyte na slnku. Takže najhoršie, čo môžete urobiť je vystavovať pokožku slnečnému žiareniu cez sklo. Cez sklo totiž prenikajú iba UVA lúče, ktoré spôsobujú okrem úbytku vitamínu D3 aj oxidatívny stres a patria tak k najrizikovejším faktorom pri vzniku rakoviny kože. Iným bezpečným spôsobom ako dostať do tela vitamín D je napríklad prostredníctvom stravy (tučné morské ryby, vaječné žĺtky, teľacia pečeň) alebo vo výživových doplnkoch.

Blogy

Poradíme, ako sa starať o pokožku, keď sa ochladí

Niekoľko jednoduchých návykov a zásad, ako sa starať o pokožku na jeseň a v zime, vám pomôže predísť malým nepríjemnostiam, ale aj vážnejším ochoreniam. Po lete, kedy bola pokožka najviac vystavená slnečnému žiareniu, [...]

UV žiarenie ovplyvňuje naše správanie aj zdravie

Našim „protivníkom“ je UV žiarenie. Ide o časť svetelného spektra s príslušnou vlnovou dĺžkou. Tak napríklad hodnoty viditeľného spektra svetla sa pohybujú v rozmedzí od približne 400 nm do 750 nm. Žiarenie [...]

Exkluzívne ponuky, odborné rady a tipy na tvoj e-mail