Article Image

Koža a UV žiarenie

Prečo a ako si chrániť kožu pred UV žiarením.

Slnečné žiarenie vyvoláva v koži celý rad biologických efektov, ktoré môžu byť pre organizmus užitočné, ale aj škodlivé. Reakcia jedinca na UV žiarenie závisí od množstva energie, ktorú koža absorbuje. V závislosti od dávky žiarenia môžu vznikať priaznivé reakcie ako syntéza vitamínu D, ale i nepriaznivé reakcie ako spálenie (erytém) kože.

Fototypy

Podľa reakcie kože na UV žiarenie možno ľudí rozdeliť na šesť typov pokožky, pričom v Európe sa vyskytujú uvedené štyri základné  typy - fototypy : 

Človek by mal poznať svoj typ, aby mohol správne určiť dĺžku pobytu na slnku. 

UV- index (UVI) 

UV Index je medzinárodne uznávaný spôsob merania intenzity ultrafialového žiarenia vyžarovaného slnkom, na konkrétnom mieste a v konkrétnom čase. 

Na Slovensku ho meria a vypočítavá SHMU. Ide o číselnú škálu ( 0 až 11+).

UV index vyjadruje hustotu toku UV žiarenia a tým aj zaťaženie kože UV žiarením. 

Na hodnotu UVI majú vplyv: poloha slnka, oblaky, nadmorská výška, sneh a voda, ročné obdobie, zemepisná šírka. 

Podľa veľkosti indexu delíme intenzitu slnečného UV žiarenia do 5 kategórií:

0 -  2  - nízka (január, február, október, november, december)

3 -  5  - mierna (marec, apríl, september)

6 -  7  - vysoká (máj, jún, júl, august)

8 - 10 - veľmi vysoká (u nás sa zatiaľ nevyskytuje)

11+     - extrémne vysoká (u nás sa zatiaľ nevyskytuje)

 

Pobyt na slnku je možné predĺžiť v závislosti od použitého ochranného prostriedku nasledovne:

Dĺžka pobytu na slnku = čas v tabuľke x SPF.

Prečo sa chrániť pred UV žiarením ?

UV žiarenie nevidíme, ale môže spôsobovať nepozorovane škody na pokožke. Akútna reakcia kože na slnečné žiarenie vzniká po pôsobení žiarenia najmä v oblasti UVB. UV žiarenie vniká aj pod kožu kde jeho vplyvom vznikajú voľné radikály. Voľné radikály sú agresívne bunkové molekuly, ktoré napádajú membrány buniek a tým spôsobujú poškodenie a rýchlejšie starnutie pokožky. Koža má obmedzenú schopnosť regenerácie a môže sa stať, že niektoré bunky ostanú trvale poškodené bez možnosti regenerácie. Telo sa bráni proti účinku voľných radikálov pomocou antioxidačných látok. Kožné problémy, sa nemusia prejaviť okamžite, ale až po rokoch. To súvisí s množstvom slnečného žiarenia ktoré rokmi nazbierame. Spálenie za chvíľu pominie, ale koža si to zapamätá a prehrešky sa postupne sčítavajú. Aj ľuďom, ktorí sa nikdy nespália môže časom hroziť rakovina, pokiaľ sú často a dlho na slnku.

Ochranné prostriedky chránia pred spálením ale nie pred rakovinou. Čím je koža svetlejšia, tým je riziko rakoviny väčšie. Zhnednutie pokožky je spôsobené tvorbou kožného farbiva melanínu, ktorý je prirodzeným ochranným filtrom, schopným pohltiť niektoré zložky slnečného žiarenia. Čím menšia je schopnosť tvoriť melanín, tím väčšie je riziko poškodenia kože. Pretože u detí sa nevytvára dostatočné množstvo melanínu, sú deti na UV žiarenie zvlášť citlivé. Aj oči detí sú podstatne citlivejšie na slnko ako oči dospelých. Deti do troch rokov by nemali byť na slnku nechránené.

Príjemné užívanie slnečných lúčov pozdvihuje našu náladu a vytvára vitamín D, ale prehnané slnenie má aj nežiaduce účinky.

Ochrana pred nežiaducimi účinkami UV žiarenia

Najúčinnejším ochranným faktorom proti spáleniu je rozumné správanie sa na slnku:

• Privykajte kožu pomaly na dlhšie slnenie, aby si na slnko postupne zvykla. Prvé tri dni opaľovania používajte SPF najmenej 15.

• V čase od 11 do 15 hod sa nevystavujte slnku.

• Najlepšia ochrana je vhodné oblečenie: tričko, pokrývka hlavy a slnečné okuliare.

• Všetky odokryté partie tela chráňte ochranným opaľovacím výrobkom. Ochranný výrobo nanášajte 30 minút pred pobytom na slnku. Pri aplikácii dodržiavajte informácie uvedené na obale.

• Natieranie ochranného výrobku niekoľkokrát obnovujte.

• Na citlivú pokožku používajte ochranný opaľovací výrobok s SPF min 15.

• Nepoužívajte ochranné opaľovacie výrobky po dátume minimálnej trvanlivosti.

• Nepoužívajte pred slnením dezodoranty a vonnú kozmetiku - nebezpečenstvo vzniku neodstrániteľných pigmentových škvŕn.

• Keď vyjdete z vody pokožku osušte a natrite ochranným opaľovacím výrobkom, lebo kvapky vody na tele pôsobia ako zväčšovacie sklo.

• Ochranné opaľovacie výrobky používajte aj keď ste opálení.

• Určité lieky v kombinácii so slnkom môžu vyvolať alebo zhoršiť alergické reakcie. Pri dlhodobom užívaní liekov sa poraďte s lekárom.

• Vitamíny A C D E a antioxidanty, pripravia pokožku na slnečné lúče znútra a posilnia ochranu proti nežiaducim kožným reakciám. Betakarotén "ochranný faktor v tabletkách" je silným antioxidantom, ktorý zamedzuje nepriaznivým účinkom voľných radikálov. Pre dosiahnutie optimálnych výsledkov sa  doporučuje začať s užívaním betakaroténu jeden až dva mesiace pred začiatkom letnej sezóny.

• Používajte kvalitné okuliare so 100% ochranou proti UV žiareniu.

• Spáliť sa môžete aj pod nylonovými alebo textilnými prístreškami (slnečník), pretože tieto látky časť  žiarenia prepúšťajú, ale aj v tieni lebo časť UV žiarenia sa odráža.

• Spáliť sa môžete aj vo vode lebo vo vode zasahuje pokožku až 60% slnečného žiarenia v hĺbke 50 cm pod hladinou. Najlepšie je sa natrieť vode odolným ochranným výrobkom.

Blogy

UV žiarenie ovplyvňuje naše správanie aj zdravie

Našim „protivníkom“ je UV žiarenie. Ide o časť svetelného spektra s príslušnou vlnovou dĺžkou. Tak napríklad hodnoty viditeľného spektra svetla sa pohybujú v rozmedzí od približne 400 nm do 750 nm. Žiarenie [...]

Fitzpatrickov test ukáže citlivosť vašej pokožky

Fitzpatrickov test resp. klasifikáciu typov pokožky vyvinul lekár z Harvardskej Univerzity, Thomas Fitzpatrick v roku 1975 a dermatológovia ju používajú dodnes. V teste sa zohľadňuje genetická predispozícia a reakcia pokožky na slnko. Výsledky testu vám [...]

Exkluzívne ponuky, odborné rady a tipy na tvoj e-mail